גרפיטי- אומנות או ונדליזם?

בשיעור זה נעסוק בשאלה המטרידה חובבי ומעריצי גרפיטי ואת אנשי רשויות החוק יחד: “האם גרפיטי או עבירה ונדליסטית על החוק או אומנות לשמה?”





לשם כך נעסוק במהלך השיעור בהיבט החוקי של העניין, נבין את עומק הקונפליקט ונחשף לאומני גרפיטי מובילים וכן לתופעות של גרפיטי פוגעני.
ההיבט החוקי 
בשל היותו של הגרפיטי ציור על רכושו של אחר בניגוד להסכמתו, מדובר בפעולה בלתי חוקית. כדי להילחם בתופעה הקצו ערים רבות קירות מיוחדים למען אמני גרפיטי, מתוך כוונה לאפשר לאמנים לפתח את אמנותם מחד, מבלי שיעברו על החוק מאידך. אחרים מתנגדים לגישה זו בטענה שאפשרות ביצוע הגרפיטי בצורה חוקית אינה מקטינה את ביצועו בצורה בלתי חוקית. יש ערים בהם התארגנו קבוצות של אזרחים נגד גרפיטי, הפועלים באופן שיטתי למחיקת ציורי הגרפיטי.
"לפי חוק מדינת סינגפור משנת 1966, ה-"Singapore Vandalism Act" הוא נשלח לארבעה חודשים בכלא, לקנס כספי ולעונש מלקות. 
בשנת 1994 יצר ראש עיריית ניו יורקרודי ג'וליאני, "כוח משימה למחיקת גרפיטי" כדי להפחית את כמות הגרפיטי בעיר, כחלק מהמאמץ הכולל להפחתת הפשע בעיר ולשיפור חזותה, במסגרת יישום תאוריית החלונות השבורים. כחלק ממאמץ זה נאסרה מכירת צבע במכלי תרסיס לילדים מתחת לגיל 18. החוק אף דרש ממוכרים להחזיק צבעים אלו בתוך ארונות תצוגה נעולים בחנויות על מנת למנוע גניבת הצבעים. הקנסות על הפרת חוק זה היו גבוהים ביותר (350 דולר לכל עבירה).
לאחרונה הועבר גם בבריטניה חוק נגד גרפיטי- ה-"Anti-Social Behaviour Act 2003".
העיר אלבוקרקי בניו מקסיקו שבארצות הברית נאבקת בגרפיטי מאז שנות ה-90 של המאה ה-20 ומאפשרת לדווח באמצעות קו טלפון מיוחד של העירייה על מציירי גרפיטי.
בישראל, על פי חוק העונשין סעיף 196 הכותב, מצייר, משרטט או חורט על מקרקעין של זולתו שלא כדין, או מדביק עליהם שלא כדין כל כתב או שלט, דינו – מאסר שנה אחת.” (ציטוט מתוך מתוך "ויקיפדיה").

הכתבה בקישור הבא ממחישה את היחס השונה והחריג לעיתים, של מדינות שונות לתופעת הגרפיטי. נקודה למחשבה- האם העונש שקיבל מוגזם?
כתבה המספרת על מאסרו של רסס גרפיטי בסיגנפור


הסרטון בקישור הבא מציג חבורת נערים בזמן פעולת גרפיטי ונדליסטית על רכבת. נקודה למחשבה בזמן הצפייה- האם יש מקום לזה? האם זו נחשבת אומנות ומהי מטרת הנערים.


אומני הגרפיטי בסרטון הבא מספרים על התופעה המחרתית מנקודת מבטו של האמן. לאחר הצפייה נסו לבחון את עצמכם ולבדוק האם הצפייה בהם שינתה את דעתכם על התופעה.

שאלת הלגיטימיות של הגרפיטי ככלי אומנותי נדונה רבות בארץ ובעולם. על מנת לעזור לך לגבש דעה בנושא עלייך לקרוא את המאמר המופיע בקישור הבא בו מנסה גרף לברר את האבולוציה של הגרפיטי והפיכתו לאומנות לגיטימית, התמקדו בעיקר בפסקה הראשונה ובשתי הפסקאות האחרונות-
הכתבה בקישור הבא וכן הסרטון המצורף אליה מצגה פן אחר של הגרפיטי- כלי חברתי. היעזרו בסרטון כדי לעזור לכן לגבש דעה בנושא
וכן לצפות באתרים הבאים המציגים גרפיטי שהופקע המיקום הטבעי שלו הוצג בתוך כתלי המוזיאון. נסו לגבש דעה- האם בכך הפך הגרפיטי לאומנות לגיטימית והאם איבד מכחו המקורי בכך שהוצא מהרחוב
משימה- לאחר הצפייה בחומרים המקושרים למעלה כעת עלייך להחליט ולספר לנו את דעתך בפורום התגובות למטה- "האם גרפיטי הוא אומנות או ונדליזם?” 
נקודות להתייחסות- האם האבולוציה של הגרפיטי והפיכתו למוסדי מפחיתה מכוחו?
                            - האם נכון או לא לנהוג בקשיחות כלפי אומני גרפיטי פורעי חוק?
                            - איפה עובר הגבול בין אומנות לונדליזם?
                            - האם אומנות מצדיקה ונדליזם? מהם גבולות חופש הביטוי?
                            - האם גרפיטי פוגע =במרחב הציבורי או מעשיר אותו חברתי?


גרפיטי באסטינג (Graffity Busting)
תופעת "גרפיטי באסטינג" החלה בהשראת התפתחות תנועות ה"אד- בסטינג" של השנים האחרונות. “גרפיטי באסטינג" כשמו כן הוא- שיבוש כתובות וציורי גרפיטי קיימים, הפעולות הן בדרך- כלל תגובות ציניות לכוונות הגרפיטי המקורית ומשמשות להביע מחאה, דעה או סתם לשעשע את העוברים ושבים ברחוב.
כדי להבין לעומק את משמעות ומקור התופעה עליכם לקרוא את הכתבה הבאה, העוסקת בתופעת האד בסטינג. התמקדו בחשיבות הנושא לפועלים בו ולמשמעויות שהם מייחסים לפעולותיהם וכן, לדרך פעולתם המחתרתית.
הכתבה בקישור הבא מספרת על פעולת גרפיטי באסטינג שהתבצעה כמחאה חברתית בתל אביב בשנה האחרונה. נסו להבין מהכתבה מה כוחו של הגרפיטי באסטינג? מדוע הפעילים בוחרים להשתמש דווקא בדרך מחאה זו?
הכתבה בקישור הבא, מספרת על קבוצה מחתרתית העוסקת בגרפיטי באסטינג בתל אביב, שימו לב לדינמיקה הקבוצתית שלהם ולמניעים שמובילים אותם למעשים-
דוגמאות לגרפיטי באסטינג לסוגיו בתל- אביב (למעבר בין העמודים ניתן ללחוץ על הכפתור "דף קודם")
משימה- לאחריו שנחשפתם למקורותיו וסוגיו של הגרפיטי באסטינג עליכם לבחור כתובת גרפיטי קיימת מהאתר בקישור הבא ולבחור דרך לשבש אותה.
התוצאה יכולה להיות הומוריסטית, צינית או ביקורתית לבחירתכם.
ביצוע העבודה יעשה על- ידי הורדת הגרפיטי בו בחרתם לעסוק למחשב (לחצן ימני- שמור תמונה בשם) וציור ידני/ממוחשב ישירות עליו.
-הציור הידני יעשה על- ידי הדפסת התמונה המקורית, ציור ידני עליה בכל טכניקה שתרצו ולאחר מכן סריקה למשחב ושמירה כקובץ תמונה (jpeg).
-הציור הממוחשב יכול להיעשות בתוכנות גרפיות כדוגמאת: צייר, פוטושופ או כל תוכנת ציור אותה אתם מכירים.
את התוצאה (קובץ jpeg) העלו לאתר בתוספת הסבר קצר.

אומני גרפיטי בולטים
בנוסף לגרפיטי הספונטני הנפוץ ברחובות צצו במהלך השנים אומני גרפיטי מובילים ומוכרים בעולם האומנות. אמני גרפיטי הם למעשה פורעי חוק ועל כן לרוב הם אינם נוהגים להיחשף בציבור, לפחות לא בשמותיהם האמיתיים. יחד עם הצורך לשמור על הסודיות קיים אצל אמני הגרפיטי (כמו אצל כל אמן אחר) הרצון לזכות בהכרה על יצירותיהם. על כן לעיתים קרובות משתמשים האמנים בשם בדוי כחתימה על היצירות שלהם.
אתם מוזמנים לקרוא ולצפות ביצירותיהם של האמנים הבאים:
קית' הרינג Keith Haring -1958-1990
אמן הגרפיטי המוסדי הנחשב לראשון ולמפורסם בעולם. השתייך לזרם הפופ- ארט האמריקאי. ציורי האנשים הנקיים והסמיילים שלו הפכו לאייקון במהלך השנים














בנסקי Bansky 
בנקסי הוא אמן גרפיטי עכשוי מלונדון שחי ופועל כיום בעולם כולו. בתחילת דרכו פעל בנקסי בחשאיות כיוון שעבודותיו מחו נגד המשטר וההתנהלות של החברה ולא תמיד התקבלו בעין יפה. היום, משהפך למותג ולשם דבר, ידוע שמו האמיתי של בנקסי - רוברט בנקס. סגנונו של בנקסי אינו אופייני לגרפיטי. גרפיטי נעשה לרוב במהירות (כדי לא להיתפס) ואילו העבודות של בנקסי ריאליסטיות, מדויקות ופרטניות ועל כן מצריכות זמן רב יחסית. רבות מעבודותיו מכילות מסרים פוליטיים וחברתיים.






בלו בלו (או בלה בלה) Blu Blu
אמן צעיר, מבואונוס איירס. בלו משלב ביצירתו עבודה במרחב האמיתי – קירות בניינים, חומות וחלקים פנימיים של מבנים עם עבודה במרחב הוירטואלי – האינטרנט. עבודותיו של בלו מהוות ביקורת על התרבות המערבית, על החברה הצרכנית ועל הנטייה להיות שקועים בעצמנו ולא לשים לב לסביבה. הקישור לסרט הבא ממחיש את סגנונו הייחודי, טכניקת האנימציה בה הוא משתמש (סטופ-מושיין- צילום פריים, מחיקתו באופן פיצי, ציור הפריים הבא וצילומו) והשתלבותו בנוף העירוני.







משימה- גשו לפרק הסדנא ובצעו את המשימה הבאה בתורה